Від народної пісні до опери

Від народної пісні  до опери
(урок у 5 класі)
                                                  

Епіграф до уроку:
Пісня ні в добру, ні в злу годину не покидає людину.
Українське прислів’я.
Мета: на прикладі творчості М.Лисенка розкрити значення та роль літератури в оперному жанрі; підкреслити значення народних джерел у музиці М.Лисенка; визначити роль лібрето і увертюри в опері та розкрити значення  цих музичних термінів. Розвивати вокально-хорові навички, вміння аналізувати музичні твори. Виховувати патріотичні почуття, інтерес до народної творчості, оперного жанру, музики композиторів М.Лисенка, С.Климовського.
Музичний матеріал: М.Лисенко – Увертюра до опери «Тарас Бульба»; українська народна пісня «Засвіт встали козаченьки»; С.Климовський -  «Їхав козак за Дунай».
Обладнання: музичний інструмент; портрети М.Лисенка, М.Чурай, ІКТ-супровід уроку.
Тип уроку: урок поглиблення теми «Музика і мистецтво слова».
ХІД УРОКУ.
І. Організаційний момент.
Музичне привітання:  Добрий день вам, добрий день, 
                                         В світі музики, фантазій і пісень!
                                         Добрим будь, щирим будь!
                                         І з мистецтвом – у дивну путь!
ІІ Актуалізація опорних знань учнів.
Учитель. Мистецтво, за визначенням Д.С.Лихачова, це вікно у світ. Ви вже знаєте, що існують види мистецтва: музика, література, образотворче мистецтво, хореографія, театр, кіно, архітектура. Кожен вид мистецтва розповідає про навколишній світ своєю мовою: література – словами, музика – звуками. Види мистецтва впливають на внутрішній світ людей, збагачуючи його позитивними емоціями. У людини, яка    сприймає твір мистецтва, виникають різноманітні відчуття, вона нібито зустрічається з подіями минулого або сучасного.
Ви знаєте, що музичні твори різняться за жанрами : пісня, танець, марш, опера, балет тощо.
Що ви можете розповісти про пісню?
Робота над тестовими завданнями.    
Тест «Музичний жанр «пісня».
-         Оберіть із запропонованих  варіантів відповідей правильну.  
-         Складіть розповідь про пісню, використовуючи слова, що були обрані з тестового завдання.
1.Музика для співів:
а) вокальна;
б) інструментальна;
в) духова.                  
2.У пісні поєднані такі види мистецтв                                                                                        
а) музика – живопис;                                                                                                                               
б) музика – література;                                                                                           в) музика – танець.
З.  Народні пісні складає:                                                                                                             
   а)поет;                                                                                                                        б) народ;                                                                                                                        в)композитор.                                                                                                      
4. Характерні ознаки пісні:                                                                                       
 а) мелодійність співучість;                                                                                                          
б)  ритмічність, пластичність;                                                                                                   
в)   чіткість, енергійність.
5. Найпоширеніша форма 
пісні:                                                                                                   
 а)рондо;                                                                                                                    б)   варіації;                                                                                                                в)     куплетна.
6. Музичний супровід до пісні:                                                                               
 а)   акомпанемент;                                                                                     
 б)розвучування;                                                                                                        в)  мелодія.    
7. Змінна частина куплету:                                                                                                              
а) заспів;                                                                                                                     б)приспів;                                                                                                                   в)  такт.
8. Найбільший виконавський колектив:                                                                   а)ансамбль;                                                                                                               б) хор;                                                                                                                       в) соло.
9.Звуковий обсяг голосу або інструменту:                                                               а) звукоряд;                                                                                                               б)діапазон;                                                                                                                 в)  регістр.  
10. Засіб виразності, що допомагає розрізняти людей за голосами:                        а)темп;                                                                                                                        б) тембр;                                                                                                                    в)  динаміка.
11. Дитячі співацькі голоси:                                                                                     а)бас;                                                                                                                         б)  дискант;                                                                                                               в) сопрано.
12.Обрати назву одного з видів народних пісень:                                                              
а) хорові:                                                                                                                   б)  ліричні;                                                                                                                 в)   оперні.
Складання розповіді про пісню за  допомогою вчителя.            




ІІІ. Вивчення нового матеріалу.                    
Вокально – хорова робота. Розспівування класу.
Вчитель. Пригадайте, які козацькі пісні ви вже знаєте? ( «Ой на горі та й женці жнуть», «Їхав козак за Дунай»).
Виконання пісні «Їхав козак за Дунай».
Пропоную вивчити нову козацьку пісню.
Історія пісні «Засвіт встали козаченьки»  дуже цікава. За переказами її автором є легендарна піснярка з Полтавщини Маруся Чурай. Вона склала цю пісню в день розставання з коханим, який вирушав із козаками у похід.

Згідно з легендою Маруся Чурай народилася у Полтаві у 1625р.. Її вважають авторкою низки пісень, які набули такої популярності, що стали справді народними. Серед них – «Віють вітри, віють буйні», «Грицю, Грицю до роботи».
Про Марусю Чурай відома поетеса Ліна Костенко написала так:
« Ця дівчина не просто так Маруся,                                                                                            Це голос наш. Це пісня. Це душа.                                                                                Коли в похід виходила батава,                                                                                                    Її піснями плакала Полтава.»
Як і більшість народних пісень «Засвіт встали козаченьки» має кілька варіантів. Створена як лірична, наспівна, вона так припала до серця козакам, що поступово перетворилася на маршову, похідну пісню. Навіть її перший рядок інколи звучить інакше, зручніше для співу : «Засвистали козаченьки».
Уважно прослухайте і дайте відповідь на запитання: - Про що саме співається у цій пісні.?
Слухання пісні.

Пісня називається «Засвіт встали козаченьки». У ній розкривається сторінка історії українського народу. Характер пісні є мужнім, рішучим. Вона виконується у помірному темпі, не дуже голосно. Маршовий  ритм підкреслює задум пісні – заклик до бою. Пісня викликає повагу та гордість за народ, який був вершителем своєї історичної долі.
Поміркуйте, як потрібно заспівати пісню «Засвіт встали козаченьки», щоб передати її життєвий зміст?.
Розучування пісні.
Фізкультхвилинка.
 Слухання музики.
Слухання Увертюри до опери «Тарас Бульба» М.Лисенка.
З іменем Миколи Лисенка пов’язане становлення української національної опери. Опера «Тарас Бульба» створена за сюжетом (або як прийнято говорити – лібрето) повісті Миколи Гоголя. Давайте з’ясуємо що таке опера і лібрето?
Опера    - це найскладніший музичний жанр, у якому поєднуються поряд із музикою і літературою елементи хореографії, театрального і образотворчого мистецтва. Літературною основою опери є лібрето. Автор лібрето опери «Тарас Бульба» - М.Старицький.  В опері йдеться про героїчну боротьбу українського народу проти польського поневолення. Головні дійові особи опери – Тарас Бульба, його сини Андрій та Остап, народ.
Літературний твір, покладений в основу опери, може бути завеликим чи складним і має бути пристосованим до вимого оперного жанру.  Тому й необхідне лібрето як «посередник» між літературним твором та оперою. Лібрето містить слова для співу, розвиток подій сюжету, визначає головну мету і зміст опери. Схематично це можна зобразити так:
                    .
Оркестрову музику виконує оркестр.
Оркестр – колектив музикантів – інструменталістів, об’єднаних для спільного виконання різних за характером музичних творів.
Кожна опера починається  з увертюри.
 Літературний твір,                лібрето,                 опера
Увертюра – це оркестровий вступ до опери, балету, кантати, кінофільму. Вона побудована на головних мелодіях опери чи балету.
Слухання Увертюри до опери «Тарас Бульба».

В увертюрі звучатимуть декілька різних за характером тем. Зачувши звучання кожної нової теми, піднімайте руку.
Завдання учням.
-Яка за характером І тема? (тривожна, рішуча)
-Які інструменти її виконують?
-Які особливості ІІ теми? (співуча, задушевна)
-Чи відчуваються в ній інтонації українських пісень?
-Якого характеру набула ІІІ тема пісні «Засвіт встали козаченьки»? (відважна, мужня).
-Як коротко визначити зміст увертюри?
ЗАКЛИК        БОРОТЬБА        ПЕРЕМОГА.
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
Завдання.  Доповніть висловлення (усно):
·        Микола Лисенко з засновник…  музики.
·        Музично – сценічний твір, у якому поєднані  співи, музика та література називається…
·        Оперу «Тарас Бульба» написав композитор …
·        В основі опери – літературний текст, що називається…
·        Вступ до опери є обов’язковим і має назву...

V. Підсумок уроку.
Учитель. Різні види мистецтв допомогли вам здійснити подорож у минуле нашого народу. Музика  «розповіла» музичними звуками, література –  словами. Отже, на сьогоднішньому уроці ми з вами ознайомилися з чудовими творами, справжніми шедеврами народної та композиторської музики, де відтворені історичні особи, подвиги яких закарбувалися в народній пам’яті на довгі віки.
Тестові завдання.
1.Автор пісні «Засвіт встали козаченьки»:
А)М.Гоголь;
Б)М.Лисенко;
В)М.Чурай.
2. Увертюра – це:
А) одноголосний вокальний твір;
Б) оркестровий вступ до опери, балету, кантати чи кінофільму;
В) клавішний інструмент.
3. Оркестр, який виконує увертюру:
А) духовий;
Б) симфонічний;
В) народних інструментів.
Оцінювання активності, музично – творчої діяльності учнів на уроці.


Немає коментарів:

Дописати коментар