суботу, 17 грудня 2016 р.

Урок. 3 загальноосвітній клас

16 грудня у 3 загальноосвітньому класі було проведено урок на тему "Інтонація". 
Використано інтерактивні вправи "Мозковий штурм", "Метод емоційного впливу". Діти відгадували запитання вікторини, виконували онлайнові вправи, переглядали презентацію з теми. 

Конспект уроку:

Тема: Інтонація. Узагальнення. 
Мета: 
·       закріпити знання учнів про музичну інтонацію та її види(запитальна,стверджувальна,скоромовка), вчити дітей відшукувати «музичну зернину» у творах та                 визначати її вид (виражальна,зображальна).
·       Розвивати вокально-хорові навички учнів,передаючи емоційний зміст твору, розвивати почуття ритму та координацію рухів, допомагати учням усвідомлювати,що музика відображає життя; закріпити навички виразного співу і слухових уявлень; розвивати музичну пам’ять, відчуття ритму та творчу уяву
·       Виховувати в учнів культуру слухання музики,любов до народної та класичної музики.
 Музичний матеріал: С. Прокоф’єв «Базіка»,    В. Косенко «Гумореска», Д. Кабалевський  «Хто чергові?» , «Ми  - третьокласники»; українська народна пісня «Зайчик і Лисичка», «Щедрик».
Обладнання: Тексти пісень, картки - ілюстрації, музичний інструмент, комп’ютер, мультимедійна презентація.
Тип уроку:Урок – подорож.
Методи: Мозковий штурм, ігровий, вікторина, повернення до раніше вивченого, метод емоційного впливу.




Хід уроку
І. Організаційна частина                                                                                                  
У нас урок незвичний –                                                                                  На ньому все музичне:                                                                                        Казки, вірші, завдання,                                                                                               І навіть привітання.
Музичне вітання.
Проспівав дзвінок,                                                                                      Починається урок.                                                                                                           З Божої ласки,                                                                                                                   З маминої казки,                                                                                                             З щирого старання,                                                                                         Гомінких пісень.                                                                                                               – «Добрий день вам, діти.»                                                                             - «Добрий день.»
Поспівка «Ми – третьокласники».
ІІ. Основна частина. Актуалізація опорних знань учнів.
Вчитель. Любі діти!  З гарним настроєм сьогодні на уроці за допомогою своїх знань і вмінь ми потрапимо у дуже цікаву країну, яку ми дуже любимо і називається вона «Музика».  На уроках музичного мистецтва ви вже дізналися, що музика може зображувати різні рухи, картини природи, передавати настрій і почуття людини.
Тож давайте пригадаємо про один із найважливіших засобів виразності розмовної і музичної мови.
Ігрове завдання «Хто швидше».
   У Незнайки розсипалися літери і він не може їх зібрати. Ваше завдання – допомогти нашому герою правильно скласти літери, прочитати слово  і пояснити його значення. Так  -  це слово  ІНТОНАЦІЯ. Це один з найважливіших засобів виразності розмовної і музичної мови.
                В музиці і в мові, діти,
                Всі повинні розуміти:
                Інтонація важлива,
                В ній прихована є сила.
У музичній інтонації об’єднуються всі засоби виразності – елементи музичної мови.
Пригадаймо їх, розгадавши головоломку «Склади слово».
  Б  М  Е  Т   Р,    А Д Л,    Т И М Р ,   М И Н І Д А К А,
 М  Е   Т   П,    Я Л І М О Д Е.
Інтонація в музиці опирається на звук і його властивості. Музичну інтонацію, на відміну від мовної, записують як? (точно за висотою і тривалістю.)
-          1.Які бувають інтонації? (Розмовні та музичні).
-         2.Що спільного в музичній і розмовній інтонаціях? (Виділяємо голосом потрібні за змістом слова).
-         3.Чим відрізняється музична інтонація від розмовної? (Музичну інтонацію записуємо по висоті та тривалості).
-         4.Які види музичної інтонації ви знаєте?   (Стверджувальні,
-         запитальні, скоромовка).
-         5.Які інтонації закінчуються стійко, впевнено, а які нестійко, невпевнено?
-         6.У творі якого композитора є всі три види інтонації?                          (С.С. Прокоф’єв «Базіка»).
-         8.Де може знаходитись «музична зернина» у творі?
-         9.Які види «музичних зернин» ви знаєте?
      -  10.Що виражальна виражає, а зображальна зображає?                    Виражальні інтонації передають почуття, характер та настрої людини.
Зображальні інтонації відтворюють звуки й шуми навколишнього світу.
Вправа «Закінчи речення».
1. Музика може виражати…(внутрішній світ людини, її характер, думки, різні настрої та почуття)
2. Музика може зображати…( звуки та рухи, картини природи й навколишнього світу, змальовувати події життя, музичні «портрети» людей і тварин).
Проведення гри «Упізнай мелодію».
Учитель грає п’ять тактів мелодії.
-         Із якої пісні цей уривок?
-         З якою  інтонацією слід виконувати ці 5 тактів?
Виконання пісні «Хто чергові?»
У музиці були посилення та послаблення звучання, сильні та слабкі долі, наголоси, паузи.
Вчитель. Музика багато чим близька до розмовної мови. Вона нам може показати різні риси.
-В якому творі композитора С.Прокоф’єва звучить цілих три інтонації? ЦЕ пісня «Базіка». Музика передає характер людини, коли вона роздратована, сумна чи радісна.                                                        
Слухання «Базіка» С.Прокоф’єва.   Які інтонації звучать у пісні «Базіка»?

Виконання української народної пісні «Зайчик та Лисичка».
Це пісня – діалог. Які інтонації звучать у цій пісні? (запитання та відповідь).
Підкресліть запитальні рядки червоним олівцем, а розповідальні – синім.
Фізкультхвилинка. «Ми співати притомились.»

«Вокальна імпровізація».
Уявіть, що ви повернулися зі школи додому, ввімкнули телевізор, а на екрані лише зображення, а звуку немає. Тож ваше завдання – скласти мелодію на слова, які ви бачите на екрані.
                Зелена ялина
                В ліску на горбочку –
                Там зайчик частенько
                Сидів на пеньочку.
Вправа «Музична абетка».
Що потрібно знати виконавцеві, щоб прочитати музику? Звісно, знання нотної грамоти. З нотками ви вже знайомі, тож розгляньте їх і назвіть.
Вправа «Музична вікторина».
Прослухайте фрагменти музичних творів та пригадайте їх назва та їх авторів.
Е.Гріг – «Весільний день у Трольхаугені»
М.Римський – Корсаков – «Три дива».
В.Косенко - «Гумореска».
Вчитель. А скажіть мені з чого починається музична фраза, мелодія, п’єса чи музичний твір?  Музика дуже схожа на рослину: колосок, квіточку або деревце. Що потрібно, щоб зародилася рослина? Насінина чи зернятко.
 А як називають найменша частина музичного твору, з якої «виростає», музична фраза, мелодія чи цілий музичний твір?
Так «зерно»- інтонація. У ньому міститься зародок мелодії, ритму, темпу, тембру, динаміки та характеру музики.
Щоб краще зрозуміти що ж таке інтонаційне зерно, пропоную проспівати українську народну щедрівку «Щедрик». Подивіться на маленький запис із чотирьох нот. Ми вже знаємо, що з нього утворилася ціла пісня. 36 разів тут повторюється ця інтонації.

Прослухаємо цей твір. Чи змінився він? Зі скромної інтонації української народної щедрівки  «Щедрик» видатний композитор М.Леонтович створив відому в усьому світі обробку, яка наслідуючи народні звичаї, передає традиційні новорічні побажання, побажання родинного щастя, добробуту та успішного господарювання.
ІІІ. Підсумок уроку.
Молодці! Ви були сьогодні дуже активними, гарно співали, танцювали, слухали музичні твори.
           Чи сподобались вам музичні твори, які слухали, співали на уроці?
            Чи всім зрозуміла музична тема, яку ми вивчали на протязі чверті?
            Хто може сказати про себе: «Я  - знавець музики».
Інтонація – основа музики, від її яскравості залежить яскравість музики. Мелодія – інтонаційно осмислена побудова, яку, як і речення, не можна створити з безглуздого набору звуків.
То ж слухайте музику, співайте пісні, вчіться відрізняти виразне виконання від невиразного.
          Спасибі всім, хто працював,
           Пісні співав, відповідав,
           І тим хто в гості завітав.


Немає коментарів:

Дописати коментар